diumenge, 16 de setembre del 2018
La imatge representada funcions i forma.
La imatge representada funcions i forma
Activitats imatges de la història
Evolució de la construcció de les imatges fixes al llarg de la història de l'art
dijous, 13 de setembre del 2018
Imatge i significat. La imatge fixa i els seus llenguatges
Etiquetes de comentaris:
Cultura Audiovisual I,
La imatge fixa
dilluns, 10 de setembre del 2018
Açò no és una poma
Aquest podria ser l'emblema del blog de Cultura Audiovisual que encetem
aquest curs. Efectivament, allò que apareix en aquesta entrada no és una poma,
sinó la imatge d'una poma. Podríem dir que s'assemblen molt, però la imatge de
la poma té només dues dimensions. A més, ni es pot olorar ni es pot menjar.
Sembla obvi, veritat?. Doncs és precisament en aquesta semblança on
resideix la coartada amb la qual juguen els que treballen en els mitjans de
comunicació per a portar-nos a confondre les imatges que ens mostren -les seues
imatges, les seues mirades- amb la realitat.
René Magritte (1898-1967), l'autor de la pintura que tens al costat, és
un dels grans pintors del moviment surrealista. Amb quadres com aquest, és dels
primers a posar en qüestió eixa relació que es produeix entre la realitat i la
seua representació.
Pintura de René Magritte
Currículum Cultura Audiovisual I
Bloc 1: Imatge i significat. La imatge fixa i els seus llenguatges.
Imatge
i significat. La imatge fixa i els seus llenguatges.
Classificació, funcions, forma
i característiques de la imatge representada.
La sintaxi visual i els seus
elements configuratius bàsics (punt, línia, color, to, contorn, direcció,
textura, moviment, dimensió, escala, composició). Contingut denotatiu i
connotatiu de la imatge.
Percepció audiovisual.
-Teoria de la Gestalt.
-Lleis de figura i fons i de
la bona forma.
Anàlisi d’imatges i missatges
multimèdia. Transcendència de la valoració expressiva i estètica de les imatges
i de l’observació crítica dels missatges.
-Conceptes bàsics de
significat en l’anàlisi d’imatges.
-Recursos expressius:
originalitat, redundància, estereotips, grau d’impacte, hipèrbole, metonímia,
substitució, metàfora, analogia, sinècdoque.
Evolució de la construcció
d’imatges fixes en la història de l’art.
-De la imatge única
prehistòrica a la revolució del gravat renaixentista i la difusió de la imatge.
-Tractament formal d’imatges
en diferents períodes de la història de l’art.
Evolució dels mitjans i
llenguatges audiovisuals. Els mitjans audiovisuals i les seues característiques
principals.
-Comparativa històrica de les
fites de la fotografia, el cine, la televisió, la ràdio, el multimèdia i els
nous mitjans. El món audiovisual com a representació del món real.
-Concepte de cultura de
masses: El llenguatge dels mass media i els new media.
Bloc 2: La imatge fixa i la seua capacitat expressiva.
Característiques pròpies de la imatge
fotogràfica, en relació a altres imatges fixes. Fonaments i conceptes bàsics
del llenguatge fotogràfic.
-Enquadrament, punt de vista, llum,
to, ritme visual, centre d’interés, color, blanc i negre, plans, angles, lleis
compositives.
-La composició d’imatges fixes.
Els gèneres fotogràfics: retrat,
paisatge, bodegó, periodístic, social, de moda, publicitari, arquitectònic,
macro, etc.
-L’obra gràfica de: Richard Avedon,
Mario Testino, Annie Leibovitz, Jaume de Laiguana, Eugenio Recuenco.
Fotografia humanista i social: Robert
Doisneau, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Diane Arbus, Sebastiao Salgado,
Dorothea Lange, Cristina García Rodero, etc.
La metàfora visual: Chema Madoz.
Els clàssics: Alfred Stieglitz, Irvin
Penn, Cecil Beaton, Ansel Adams, Man Ray.
-La fotografia com a instrument: de
denúncia social i el seu ús com a imatge del poder polític.
-La fotografia de moda. Condicionants
plàstics i econòmics.
-La fotografia en la publicitat.
Sistemes de captació d’imatges.
La càmera fotogràfica. Les tècniques
digitals en el disseny, manipulació i creació d’imatges. Tractament d’imatges
digitals:
-Il·lustració digital, traçat
vectorial i imatges bitmap o píxels.
-Elaboració d’històries gràfiques per
mitjà d’imatges d’ús públic.
La narració per mitjà d’imatges fixes
(cartells, historieta gràfica, presentacions). La funció il·lustradora de la
imatge (imatge i text).
El guió de la historieta.
Funcions del cartell, tipus de
cartell.
Text tipogràfic combinat amb imatge.
Bloc 3: La imatge en moviment i la seua capacitat expressiva.
Fonaments perceptius de la imatge en
moviment. La il·lusió de moviment. La tècnica d’animació stop motion.
-Principis generals del cine:
fotogrames, banda de so, càmera ràpida i càmera lenta.
-Les característiques expressives de
la velocitat de reproducció d’imatges: el cine mut. La càmera lenta. Bullet
time.
Característiques tècniques de la
imatge cinematogràfica i videogràfica, la imatge televisiva i dels
audiovisuals.
-La composició expressiva del quadre
d’imatge o fotograma en el cine i en televisió.
Sistemes de captació d’imatges en
moviment.
-Sistemes tradicionals analògics i
moderns sistemes digitals.
La funció de la il·luminació.
-La il·luminació com a recurs
expressiu.
-Principis d’il·luminació: persones,
exteriors i interiors.
Bloc 4: Narrativa audiovisual.
La narració de la imatge en moviment.
L’estructura fílmica.
-El pla i la seqüència. Els plans
d’imatge. Els moviments de càmera.
-El diàleg en el cine: pla i
contrapla. El pla seqüència. Les relacions espaciotemporals en la narració
audiovisual. El flashforward i el flashback.
Literatura i guió cinematogràfic.
El guió literari, el guió gràfic o story
board, el guió tècnic.
-Narrativa dels productes interactius.
Fases en l’elaboració d’un audiovisual.
-Producció, realització, postproducció
La sinopsi. L’escaleta. La seqüència.
El muntatge audiovisual, l’articulació espaciotemporal i els tipus de muntatge.
Gèneres cinematogràfics i televisius.
-Cine de ficció i documental.
-Cine d’animació o stop motion.
Els crèdits cinematogràfics.
El projecte: tipus i elements.
Planificació de projectes.
Identificació de les fases d’un
projecte.
Programació de tasques.
Elaboració de les primeres idees.
dimecres, 25 d’abril del 2018
Resum aspectes més rellevant del cine
A través de lel següent arxiu pdf més avall podreu veure d'una manera resumida tot el que hem comentat en anteriors entrades.
dimarts, 27 de març del 2018
Treballs 3a Avaluació
Els treballs versaran sobre diversos aspectes.
1. Escala fílmica: Gran pla general, Pla general, Pla de conjunt, Pla sencer, Pla americà, Pla mitjà, Primer pla, Primeríssim primer pla i Pla detall.
2. Angulació: Balanceig, Panoràmica, Tràveling (d’avanç, de retrocés, lateral ivertical), Càmera subjectiva i Zoom.
3. Veu: In, off i over.
4. Signes de puntuació: Tall directe, Fosa en negre, Iris, Fosa encadenada, Cortineta, Pantalla múltiple, Escombrat i Desenfocament.
Podeu fer-los vosaltres mateixos o capturar-los d'alguna pel·lícula.
1. Escala fílmica: Gran pla general, Pla general, Pla de conjunt, Pla sencer, Pla americà, Pla mitjà, Primer pla, Primeríssim primer pla i Pla detall.
2. Angulació: Balanceig, Panoràmica, Tràveling (d’avanç, de retrocés, lateral ivertical), Càmera subjectiva i Zoom.
3. Veu: In, off i over.
4. Signes de puntuació: Tall directe, Fosa en negre, Iris, Fosa encadenada, Cortineta, Pantalla múltiple, Escombrat i Desenfocament.
Podeu fer-los vosaltres mateixos o capturar-los d'alguna pel·lícula.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)